Uszyj ze mną swój sukces!

FAQ

Najczęściej zadawane pytania.

Sposób nr 1: W Wordzie, na dolnym pasku, znajduje się pole „wyrazy”. Należy na nie kliknąć dwukrotnie lewym przyciskiem myszy, wówczas pojawi się okienko „statystyka wyrazów”. Zaznacz okienko „dołącz pola tekstowe, przypisy dolne i końcowe” i odczytaj liczbę znaków ze spacjami.

Sposób nr 2: Przejdź następującą ścieżką: recenzja -> sprawdzanie -> statystyka wyrazów (zaznacz okienko „dołącz pola tekstowe, przypisy dolne i końcowe”) i odczytaj liczbę znaków ze spacjami.

Więcej informacji pod tym linkiem KLIK.

ZZS to liczba znaków ze spacjami. Zwyczajowo korektorzy rozliczają się od strony znormalizowanej, czyli 1800 znaków ze spacjami (to niecała strona standardowego pisma w Wordzie), lub od arkuszy wydawniczych (przy dłuższych tekstach). O tym, jak policzyć znaki ze spacjami, przeczytasz powyżej.

ARKUSZ WYDAWNICZY to tekst o objętości 40 000 znaków ze spacjami odpowiadający ok. 22 stronom standardowego pisma w Wordzie. Przy tekstach powyżej 40 000 znaków korektorzy zazwyczaj rozliczają się za arkusze wydawnicze, a nie za strony znormalizowane.

 

… przecież spacji nie widać. To wyobraź sobie następującą sytuację: przez przypadek napisałeś „blg” zamiast „blog”. Jako korektor muszę wstawić „zgubione o”. Co zrobię, jeżeli napiszesz „nawakacjach” zamiast „na wakacjach”? Muszę wstawić spację. W obu przypadkach wykonałam tyle samo pracy. Z tego powodu spacje są traktowane tak samo jak litery – też się je liczy.

REDAKCJA to pierwsze czytanie po autorze. Jeżeli nikt profesjonalnym okiem nie czytał jeszcze i nie poprawiał Twojego tekstu, to trafia on do redakcji. Redakcję wykonuje się w pliku edytowalnym, najczęściej w Wordzie, ew. w innym edytorze tekstu.

Efektem redakcji jest tekst poprawny pod każdym możliwym względem, szczególnie językowym i logicznym. Redaktor może zaproponować zmianę układu treści, dopisanie czegoś lub usunięcie. Sprawdzi podstawowe fakty, daty, pojęcia, wyłapie nieścisłości. Poprawi wszystkie wyłapane błędy językowe oraz styl – przekształci „kanciaste” i mało zrozumiałe zdania na takie, które będą przyjazne dla czytelnika. Tekst będzie uporządkowany, spójny, przystępny. Redaktor pomaga autorowi w lepszy sposób ująć to, co chciał on przekazać.

KOREKTA dotyczy tekstów już zredagowanych, często po składzie (czyli po graficznym opracowaniu tekstu). Korekta najczęściej wykonywana jest w PDF-ie.

Efektem korekty jest tekst poprawny pod względem językowym i edytorskim. W czasie korekty mają zostać wyłapane przeoczenia redaktora (błędy językowe, interpunkcyjne, literówki itd.) oraz błędy edytorskie, czyli np. pojedyncze literki na końcu wersów, niekonsekwencja w użyciu kroju czcionki, nachodzenie obrazka na tekst itp.

Nie pisze tekstu od początku. Poprawia warstwę językową, czuwa nad stylem i kompozycją, ale nie zmienia przekazu. Nie wymyśla haseł reklamowych, nie tworzy bardziej perswazyjnych opisów produktów, bo to zadanie dla copywritera. Celem redaktora jest to, żeby tekst był wolny od błędów, spójny i logiczny. Redaktor zmienia w tekście to, co konieczne, żeby tekst był lepszy. Trzeba pamiętać, że za merytorykę zawsze ostatecznie odpowiada autor, bo on jest ekspertem od tego, co napisał.

Nie analizuje spójności tekstu, logiki, stylu, nie zastanawia się nad sensem tego, co zostało napisane. Nie proponuje zmian w kompozycji ani dopisania fragmentów, nie skupia się na konsekwencji w przebiegu fabuły. Oczywiście jeżeli znajdzie jakiś błąd lub nieścisłość, to zaznaczy to w tekście, ale zasadniczo nie skupia się na szukaniu błędów logicznych i strukturalnych. W czasie korekty sprawdza przede wszystkim to, czy tekst nie zawiera błędów językowych i edytorskich.

Jeżeli nikt wcześniej nie poprawiał profesjonalnie Twojego tekstu, to potrzebujesz redakcji, a jeżeli tekst został już zredagowany, to potrzebujesz korekty. Pamiętaj też, że zakres prac zawsze ustalamy indywidualnie.

Nie piszę tekstów od początku – to zadanie dla copywritera.
Poprawiam teksty w trybie śledzenia zmian. Dzięki temu widzisz, jakie poprawki zostały naniesione. Dodaję również komentarze w miejscach, gdzie to konieczne (proponuję w nich np. usunięcie lub dodanie jakichś informacji albo uzasadniam wprowadzone przeze mnie zmiany).

Ten format nie daje możliwości nanoszenia zmian bezpośrednio w tekście, dlatego wszelkie sugestie podaję w komentarzach, stosuję podkreślenia, przekreślenia, podświetlenia. Po otrzymaniu poprawek musisz samodzielnie wprowadzić zmiany w pliku edytowalnym/ w programie do składu. Poprawki w tym formacie wykonuję tylko na tekstach już zredagowanych oraz w przypadku form zawierających niewiele tekstu (np. wizytówek, ulotek itp.).

Przyjmuję teksty w formatach: doc., docx., PDF.

Jeżeli masz kopię tekstów w Wordzie, to prześlij ją do mnie w tym programie (z rozszerzeniem doc. lub docx.). Naniosę w pliku poprawki z włączoną opcją śledzenia zmian i odeślę Ci gotowy tekst. Ty zaakceptujesz zmiany i wkleisz tekst na swoją stronę.

Jeżeli teksty masz jedynie na stronie internetowej, opcje są dwie:

  1. Kopiujesz teksty do Worda i przesyłasz je do mnie.
  2. Podajesz mi dokładne informacje o tym, które teksty z Twojej strony mam poprawić, ja kopiuję je do Worda i poprawione odsyłam do Ciebie (również w Wordzie).

Z tych dwóch opcji lepsza jest pierwsza, bo dzięki niej mogę szybciej przystąpić do właściwiej pracy, czyli do poprawiania tekstu. W drugiej opcji muszę najpierw skopiować i opisać pliki, co wymaga dodatkowego czasu. W związku z tym drugie rozwiązanie jest nieco droższe niż pierwsze.

To zależy m.in. od tego, jak długi jest tekst, jak jest napisany, jakich poprawek oczekujesz. Czas wykonania zlecenia zawsze proponuję po zapoznaniu się z Twoimi wymaganiami.
Dlatego, że każdy tekst wymaga innej pracy. W jednych wystarczy wstawić kilka przecinków (zazwyczaj więcej niż kilka;)), a w drugim trzeba poprawiać całe zdania – zmieniać szyk wyrazów, zastąpić pewne wyrazy innymi, przestawiać akapity, dodać śródtytuły itd. Cena więc różni się w zależności od nakładu pracy i Twoich oczekiwań.

Tak. Zanim zdecydujesz się na powierzenie mi całego tekstu, wykonam dla Ciebie darmową próbkę 1-2 stron Twojego tekstu. Dzięki temu zobaczysz, jakie zmiany wprowadzam, i czy jesteś zadowolony z efektu. Na podstawie wykonanej próbki możemy ustalić, czy zakres prac jest dla Ciebie odpowiedni. Wykonanie takiej próbki jest bezpłatne i do niczego nie zobowiązuje.

Napisz do mnie wiadomość z następującymi informacjami:

  1. Ile znaków ze spacjami ma cały tekst (policz znaki ze spacjami; jak policzyć znaki?).
  2. Czego oczekujesz (korekta czy redakcja).
  3. Na kiedy chcesz mieć poprawiony tekst (o czym należy pamiętać?).
  4. Gdzie ukaże się poprawiony tekst: czy umieścisz go w Internecie, czy będzie wydrukowany prosto z Worda, a może będzie szedł do składu? – to ważne ze względu na konieczność nieco innego edytorskiego opracowania tekstu.

W załączniku prześlij cały tekst lub co najmniej 5-10 stron, żebym mogła się z nim wstępnie zapoznać, wykonać bezpłatną próbkę 1-2 stron, a następnie zaproponować termin realizacji całego zamówienia i stawkę.

Dolicz dodatkowy czas na zapoznanie się z poprawionym tekstem. Będziesz musiał go przejrzeć i zaakceptować poprawki (wszystkie automatycznie lub ręcznie, jedna po drugiej). Może się okazać, że nie byłam w stanie poprawić niektórych elementów (np. całkiem niezrozumiałego zdania lub nielogicznego fragmentu) i będziesz musiał poświęcić jeszcze chwilę, żeby to dopracować. Może się również okazać, że masz do mnie pytania, chcesz przedyskutować jakiś fragment albo coś jest dla Ciebie niejasne. Zarezerwuj więc trochę czasu na dopracowanie tekstu po naniesieniu przeze mnie poprawek. Po zapoznaniu się z moimi poprawkami i po naniesieniu zmian wg sugestii możesz ponownie przesłać do mnie tekst, żebym zweryfikowała Twoje zmiany (w ramach ceny, na którą się umówiliśmy).

NIE ZNALAZŁEŚ ODPOWIEDZI NA SWOJE PYTANIE?
NAPISZ!

Skontaktuj się ze mną!

Krawcowa Słowa – redakcja i korekta tekstów, transkrypcja nagrań
Barbara Tworek – Usługi Edytorskie
ul. Józefa Piłsudskiego 62/6
23-400 Biłgoraj
NIP: 9182175832
REGON: 387018810

    Imię*

    Nazwisko*

    E-mail*

    Telefon

    Temat*

    Wiadomość*